Messututkimus 2015

Haapajärven messuista teki Jedun Haapajärven ammattiopiston liiketalouden linja messututkimuksen. Messuilla haastateltiin puutarha- piha- ja mökkimessujen näyteilleasettajia ja messuyleisöä. Näytteilleasettajia otoksessa oli kokonaismäärästä lähes puolet ja messukävijöitä otoksessa kokonaiskävijämäärästä lähes 10 prosenttia. Tuloksia tiivistetysti:

Messukävijät

  • Valtaosa kävijöistä oli perheellisiä.
  • Noin 89 % vastaajista löysi messuilta mitä oli etsimässä.
  • Vastaajat olivat erityisen tyytyväisiä messupaikan sijaintiin, messujen ajankohtaan, aukioloaikoihin, teemaan ja sisäosastojen ilmeeseen.
  • Vastausten keskiarvo oli 4,10 / 5.0, joten messuilla käyneet olivat hyvin tyytyväisiä messujen antiin.
  • Lähes jokainen vastaajista katsoi, että messuilla oli tarjontaa koko perheelle. Suurin osa aikoi myös saapua messuille seuraavalla kerralla uudestaan.

Näytteilleasettajat

  • Näytteilleasettajat olivat erityisen tyytyväisiä messujen ajankohtaan, sijaintiin, aukioloaikoihin, teemaan ja sisäosastojen ilmeeseen.
  • Eniten kaivattiin messuosastoille laajempaa valikoimaa.
  • Suurin osa oli tyytyväisiä asiakaskontakeihin ja myyntiin messuilla.
  • Suurin osa aikoi tulla messuille uudelleen kahden vuoden päästä.
  • Näytteilleasettajat totesivat vapaissa vastauksissaan muun muassa seuraavaa: ”hyvät tila, hyvin tilaa liikkua, hyvät järjestelyt, ihmiset tyytyväisiä ja iloisia, kiertävä kahvitus mahtava, kävijämäärä +++, väkeä oli runsaasti paikalla”.
  • Risujakin tuli: ”ei makkaran myyjää, esiintymislava huonossa paikassa, hallin ovi pidettävä kiinni, ettei tule kylmä näytteilleasettajille, äänentoisto, roska-astioiden puute, ulko-alueelle lisää toimintaa”.